Ćwiczenia na ból kręgosłupa – odcinek szyjny.

Odcinek szyjny kręgosłupa – budowa.

Odcinek szyjny kręgosłupa człowieka składa się z 7 kręgów (C1-C7). Dwa pierwsze mają specyficzną i różną od innych budowę. Dźwigacz-atlas (kręg szczytowy) i obrotnik-axis (kręg obrotowy). Ich połączenia i praca umożliwiają potakiwanie i obracanie głową. Jeszcze jednym kręgiem o niespecyficznej budowie w obrębie kręgosłupa szyjnego jest ostatni kręg, zwany wystającym – wyczuwamy go i widzimy gołym okiem. Pozostałe kręgi są bardzo podobnej budowy. Odcinek szyjny kręgosłupa jest bardzo ruchliwy, w związku z czym bardzo podatny na wszelkiego rodzaju urazy i przeciążenia. Dla wzmocnienie tego wrażliwego odcinka idealne będą ćwiczenia na ból kręgosłupa – odcinek szyjny.

odcinek szyjny kręgosłupa

Ból kręgosłupa w odcinku szyjnym.

Ból kręgosłupa w odcinku szyjnym może mieć wiele przyczyn. Do najczęstszych powodów zespołu bólowego w większości odcinków kręgosłupa należą: zwyrodnienia stawów, dyskopatia, urazy, przeciążenia, nadmierne napięcia mięśniowe powodujące tutaj tzw. „kręcz szyi”. O nieprawidłowościach w odcinku szyjnym świadczyć mogą też takie objawy jak bóle i zawroty głowy, szum w uszach, czasami nawet złe i nieostre widzenie, promieniujący ból karku, mrowienie kończyn górnych, nudności i wymioty.

Ból kręgosłupa w odcinku szyjnym – przyczyny.

  • Choroba zwyrodnieniowa odcinka szyjnego – zwykle pojawia się ok. 40 roku życia, chociaż jak obserwuje od kilku lat, pojawia się coraz częściej już po 25 roku życia (siedzący tryb życia, brak ruchu, telefony i komputery).
  • Dyskopatia – choroba krążka międzykręgowego, uwypuklenie, bądź przerwanie pierścienia włóknistego. Może powodować zaburzenia czucia, drętwienie, pieczenie.
  • Uraz – wypadek komunikacyjny, kontuzja podczas treningu, gwałtowny ruch głową, podczas których następuje np.: uszkodzenie więzadeł szyjnych.
  • Przeciążenia – długotrwała praca przed komputerem, nieprawidłowa postawa, czy pozycja, które prowadzą do nadmiernego napięcia mięśniowego w okolicy szyi i głowy, co z kolei powoduje ból.
  • Kręcz szyi – charakterystyczne usztywnienie szyi z pochyleniem głowy w bok. Duże ograniczenie ruchomości i spore dolegliwości bólowe.
ćwiczenia na szyję

Ból kręgosłupa w odcinku szyjnym – postępowanie.

Jeśli „dopadnie” nas ból kręgosłupa w odcinku szyjnym należy wykluczyć poważne schorzenia i udać się do lekarza ortopedy, aby zrobić zdjęcie rtg lub tomograficzne. Nie powinniśmy bagatelizować dolegliwości bólowych kręgosłupa w żadnym z odcinków, gdyż mogą one świadczyć o poważnych chorobach czy urazach. Po wykluczeniu schorzeń wymagających leczenia operacyjnego, możemy zwrócić się do dobrego fizjoterapeuty. Odpowiednie zabiegi i ćwiczenia potrafią zdziałać cuda i zniwelować wiele nawracających dolegliwości bólowych kręgosłupa. Oczywiście potrzeba przy tym wiele samozaparcia i systematyczności, bo tylko regularne ćwiczenia mogą przynieść realne efekty.

Ból kręgosłupa w odcinku szyjnym – ćwiczenia.

  1. Cofanie podbródka – usiądź wygodnie, trzymaj plecy wyprostowane, ustaw głowę w neutralnej pozycji. Zbliż brodę w kierunku klatki piersiowej i wykonaj ruch głowy w tył, robiąc dwa podbródki i rozluźnij. Powtórz kilka razy.
  2. Wzmacnianie mięśni szyi – spleć ręce za głową i napieraj na siebie głową i rękoma przez kilka sekund. To samo powtórz dokładając ręce na czoło oraz przykładając raz z prawej, raz z lewej strony głowy, na skroni. Powtórz w różnej kolejności po kilka razy.
  3. Półkole – przyklej brodę do klatki piersiowej i przesuń głowę raz w prawą, raz w lewą stronę zataczając półkole. Nigdy NIE KRĘĆ GŁOWĄ!!!
  4. Rozciąganie mięśni szyi – opuść głowę uchem w stronę barku, wytrzymaj kilka sekund i zmień stronę. Można dołożyć dłoń. Nie ciągnij!
  5. Rozluźnienie mięśni karku – stań prosto, stopy równolegle, plecy proste, dynamicznie przyciągnij barki do uszu i szybko rozluźnij. Powtórz kilka razy. Zakończ krążeniem ramion w tył.

Jeśli masz problemy z odcinkiem piersiowym kręgosłupa przeczytaj również tutaj, a jeśli z lędźwiowym tutaj.